در شمال دليجان و در نزديكي سد ۱۵ خرداد واقع شده و شامل ۷ پارچه آبادي است كه نام جاسب را برخود دارد.
در وایبر, لاین, تانگو دنبال کنید با شماره 09216891615

ارسال مطلب به سایت 

سلام به همه دوستان عزیز.

جهت ارسال خبر، مقاله، مطالب و یا عکس  های خود میتوانید از طریق  پست الکترونیک زیر اقدام نمایید. خواهشمند است جهت درج مطالب خود در سایت نام و نام خانوادگی خود را نیز ارسال نمایید تا با نام خودتان در سایت منتشر شود.

با سپاس

پست الکترونیک : m-gh@jasb.ir

و همچنین می توانید با ذخیره شماره 09216891615  در وایبر, لاین, تانگو و اینستاگرام وب سایت جاسبی ها با ما در ارتباط باشید.

24 پاسخ به ارسال مطلب به سایت

  • با سلام ؛
    من تازه این سایت را دیده ام و بسیار خوشحال شدم. تبریک ویژه به همه شما عزیزان گفته و از خداوند متعال توفیق روزافزون شما را مسئلت می نمایم.
    با دیدن این سایت و مطالب گردآوری شده در آن به اصالت خود مثل همیشه افتخار می کنم و تقاضا می کنم در جهت بروز رسانی و فعال نگهداشتن این سایت تبلیغات لازم هم به همشهریان خوبمان نموده و به هر طریق ممکن از آنها نیز برای عضویت در این سایت جامع دعوت بنماییم.
    خاک پای همه جاسبی ها و خصوصاً سادات آن ، سید مجید از لبنان.

  • چرا از بزرکان جاسب در سایتتون نمینویسید
    ودوم این که انتقاد پذیر نیستید

    • سلام دوست عزیز … اگر حتی در قسمت سرچ سایت شما واژه بزرگان جاسب رو وارد میکردید اینگونه قضاوت نمیکردید … مطالب مختلفی در این باره در سایت وجود دارد… نکته بعدی منظورتان را از انتقاد پذیری متوجه نمی شویم لطفا راهنمایی فرمایید در کدام مورد باعث ناراحتی شما شده ایم … ما همواره خواهان یاری و کمک از همشهریان عزیز هستیم …با تشکر
      ادمین جاسب

  • در كتاب تاريخ قم از ان به جا ست نام برده شده و روستا ها وكشتزارهاي ان اينگونه نوشته شده است:
    ((درسهرينان ويمحكان وكروگان ووسقونقان وهرازكان و كبوده و ابالويه و وشتكان و ميتركان ووسقوندر و واران
    و زر والتيمره و منقوله الي الايغارين في سنه سبع وثمانين و ماتين نشره و كب و سوره و ورزنه و مرحون و مرازاد و الوارجان)) دراينجا منطقه بخصوصي به نام جاسب وجود ندارد بلكه روستا هاي يادشده با فاصله نزديك به يك كيلو متر
    از همديگر بر روي هم جاسب را تشكيل ميدهند .
    درباره نام اين بخش بايد گفت كه در گويش راجي دليجاني به ان گاس گفته مي شود ,پس ميتوان گفت گاس بازمانده ي
    نام كاسي نخستين اقوام بومي ايراني پيش از كوچ اريائيان به ايران باشند چرا كه:((بومگاه اصلي كاسيان همانا
    بخش مركزي سلسله جبال لرستان كنوني بود,اما قلمرو حكمراني آ نان در طرف شمال و مشرق ان منطقه توسعه يافت
    وبه گفته محققان شامل ناحيت اطراف همدان هم ميشده است .قديم ترين متني كه ذكر كاسيان نموده از سده 24 ق.م
    (=4400سال پيش از اين) در عهد پوزوراينشوشيناك پادشاه پيشداد عيلامي است)).
    ديگر اينكه گاس واژه اي پهلوي است و معني تخت را ميدهد و چون جاسب بر فراز كوه بلند قرار گرفته است ,
    اين گفتار بي مناسبت با ان نيست و شايد زماني هم پايتخت بوده است.
    ((گويند بخش جاسب را بدان جهت بدين نام خوانده اند كه در دوره ي اشكانيان جايگاه اسب هاي سواركاران و تعليف
    دواب انان بوده است ازاين روي(جاي اسب ) خوانده شده از كثرت استعمال با تخفيف(جاسب) گفته شده است)).
    با توجه به نظريه من اين روايت تا حدودي مي تواند با اقوام كاسي (اجداد لرستاني ها)تناسب داشته باشد زيرا در تاريخ باستان اين اقوام قوم پرورش دهنده اسب بوده اند و در بين ا لنحرين به اين حيوان خر كوهي ميگفته اند اسب هاي پرورش يافته
    توسط اين قوم بهترين اسب هاي دوران باستان بوده اند وعلاوه براين اين قوم در مفرغ (برنز;مدالي كه به نفر سوم در المپيك مي دهند)سازي نيز مهارت و دستي توانا داشته اند بنا برين ميتوان گفت در صورت صدق اين نظريه اقوام وپيشينيان ما جاسبي ها
    لرستاني ها بوده اند
    ودر جاي ديگر امده است كه:
    ((گويند جاسب از بنا هاي يكي از امراي عسكريه هماي دختر بهمن بن اسفنديار مشهور به نيمور ميباشد
    واين امير در نراق و دليجان و دهات پشتگدارحكومت داشته …بالجمله امير مذكور در ايام حكومت در اين نواحي
    جاسب را محل اسب و ماديان هاي خود قرار داده وبواسطه خوبي و لطافت هوا و عذوبت ماه تابستان اين مكان را
    ييلاق و اقامتگاه خود قرار داده و اين محل را جاي اسب مي ناميده اند ,كم كم تلفظش جاي اسب و رفته
    رفته مخففش جاسب گرديده و مصطلح شده است )).وباز هم امده است كه : جاسب در قديم الايام بجاي اسب
    مشهور بوده است بكثرت استعمال جاسب شده و گويند كه ضحاك ملقب به بيوراسب در اينجا مرتعي داشته
    و بعضي از خيول و اسبان او در اينجا بوده است و اين مكان را جاي اسب مينامند .اگر چه از بعضي
    باتلاق و نيزار هاي جاسب و چمنزار انجا كه اب جمع شده معلوم است كه انجا هميشه بايد مرتع اسبان باشد
    و اكنون هم طوريكه اگر يك هفته اسب در انجا چرا كند و از او توجهي شود فربهي اسب نمايان ميگردد
    كه راكب به تعجب در ميايد )).
    اگر جاسب را به معني جاي اسب بپذيريم در گويش راجي “گا”و “ايگا” به معني جا وجايگاه است وميتوان گفت كه
    نخست ايگااسپ و گا اسب بوده بعد ها گاسپ وگاس شده است ودر گفتار عرب جاست و جاسب شده است .وجود
    اب و هواي خوب كوهستاني و چراگاه كافي به غير از انكه جايگاه خوبي براي پرورش اسب بوده ديگر حيوانات
    و جانوران نيز در ان پرورش يافته و شكارگاه خوبي هم بوده و پلنگ نيز در ان ديده شده است .يكي از نام هاي
    خانوادگي در راونج پلنگي است.چون پدر اين خانواده در ساليان پيش در كوه هاي جاسب با پلنگي روبرو ميشود
    و بدون اسلحه پلنگي را از پاي در مي اورد به پلنگي شهرت ميابد.(البته اگه تو قديما سازمان حفاظت از محيط زيست
    بود حالش را ميگرفتند و من از قديمي ها يك سري داستان از شكار گرگ و ايين و رسومات مردم جاسب و روستاي زر
    راشنيده ام و رد پاي پلنگي را نيز روي برف ها درواران ديده ام حالا حيوانات و محيط زيست بماند براي بعد بحث سر تاريخ جاسب است) منبع:تاريخ و فرهنگ دليجان با اندكي دستكاري
    در اينترنت داستان نادرستي را در باره ي تاريخ جاسب خواندم كه متاسفانه در سايت شما نيز منعكس شده بود نميدانم اين
    داستان از كجا انتشار يافته است و داستان از اين قرار است كه :سربازان ساساني براي استراحت به جاسب كه تفرج گاه محسوب مي شود مي ايند و سربازان به هفت دسته تقسيم شده در هفت مكان ساكن شده و روستاهاي جاسب را تشكيل مي دهند
    اين روايت از نظر من از دو جهت مورد انتقاد است اولا همانطور كه در بالا گفته شد (برگرفته از كتاب تاريخ قم)يا مثلا
    من از خيلي از جاسبي ها شنيده ام تعداد روستا هاي جاسب بيش از هفت روستا بوده است اين كه دقيقا چند تا روستا بوده
    يا به چه دلايلي اين روستا ها از بين رفته اند هنوز بر ما مشخص نيست و لازمه تحقيق و مطالعات بيشتري را دارد
    كه بايد در منطق جاسب صورت بگيرد و ثانيا بنابر گفته هاي قديمي هاي جاسب ,جاسب تاريخي سه چهار هزار
    ساله دارد واين يعني جاسب ما تاريخي قبل تر از هخامنشيان را داراست .و خلاصه داستان وروايت تاريخي اشتباه
    و غلط در زمينه تاريخ جاسب زياد است خود من به شخصه از يكي از اهالي محترم روستاي هرازجان شنيدم
    كه مي گفت جاسبي ها قمي هاي اصل هستند و وقتي عباسيان قصد حمله به قم را داشته اند قمي هاي اصل
    به طرف روستا ها وبخصوص جاسب رهسپار شده اند و جامعه بعد قم عباسيان و اعرابي بوده اند كه به قم
    يورش برده اند البته در اينكه ما جاسبي ها روابط ورفت و امد هاي بسياري به قم وبا قمي ها داشته ايم شكي نيست
    ولي اين روايت نيز كاملا مشكوك و نادرست وساختگي است .
    از جمله تحقيقات و نظريات من در زمينه تاريخ جاسب مسئله روستايي به نام متيرگان ا ست از جمله دلايل
    وجود اين روستا دشتي به نام متيرگان در حوالي واران است و اينكه به گفته يك جاسبي سنگ قبري در
    گورستان تاريخي وقديمي واران يافت شده كه نام خديجه متيرگاني فرزند اقا كمال بر روي ان حك شده و تاريخ ان
    به 1300 سال پيش باز ميكردد.گفتني است متيرگان يكي از روستا هاي از بين رفته جاسب است كه تبديل به
    دشت و زمين كشاورزي شده است در اوستا و ايران باستان و متون هندو ارو پايي انا يا اناهيتا الهه اب بوده
    و مهر يا ميترا(اگر اشتباه نكرده باشم الهه اتش يا خورشيد اقوام هندو اروپايي كه اريايي ها دسته اي از انها محسوب
    مي شدند در ابتدا خورشيد پرست بودند و اقوام اريايي اتش را مقدس ميدانسته اند نه اين كه ان را بپرستند ايرانييان
    برخلاف ديگر اقوام اثر باستان يكتا پرست بوده اند)بوده است و بسياري از اتشكده ها در ايران به نام اين دو
    الهه ايران باستان بوده است به عقيده من احتمالا اسم اين روستا ار نام الهه ميترا گرفته شده ونام اصلي اين روستا
    “ميتراگان”و”ميترگان”بوده و سپس در گويش محلي به متيرگان تغيير يافته .
    و مسئله بعد يك روز داشتم كتابي را با موضوع كوروش هخامنشي مطالعه ميكردم طبق گفته هردوت مورخ
    يوناني پدر علم تاريخ نام دايه اي كه كوروش هخامنشي را بزرگ كرد “سپاكو”ويا “اسپاكو” به معناي سگ ماده
    و ناگهان واژه اسپه در زبان راجي كه ان هم به معناي سگ ا ست در ذهن من تداعي شد اين جا بود كه متوجه شدم ريشه كلمه اسپه در زبان راجي از نام دايه كوروش در زبان مادي گرفته شده واين يعني زبان راجي كه اكنون فقط در روستا هاي
    واران وزر و فقط توسط برخي قديمي ها استعمال ميشود شكل تغيير يافته زبان مادي است بعد ها من اين نكته رادر شبكه ي
    استان مشاهده كردم ودر كتابي خواندم از اين كه اين مطلب را خودم با فكر ودانشم فهميده ام خوشحال شدم يك روز كه من به جاسب امده بودم در يكي از كوه ان قطعه سنگ عجيبي پيدا كردم وبعد تكه هاي ديگر خيلي گشتم و تكه ها را
    كه سر همديگر كردم متوجه شدم يك ظرف است و جز ميراث فرهنگي چون خسته شدم به خانه امدم وجريان
    را كاملا از ياد بردم تا اينكه روزي ياد قطعه سنگ هاافتادم و وقتي دنبالشون گشتم وپيداشون نكردم از ماما نم كه
    پرسيدم گفت:ريختمشون دور بچه سنگ تو خونه جمع ميكني چيكار!!!
    انكاريك سطل اب يخ رو سر ادم ريخته باشند و تمام زحمات من را هيچي كرد !!!و غير از ان ما كه ديگه اثر تاريخي در جاسب نديديم
    اين لزوم و نتيجه تحقيقات و مطالعه در هر زمينه اي را نشان ميدهد متاسفانه همان طور كه اشاره كردم هيچ گونه تحقيقاتي
    در مورد پيشينه جاسب انچناني صورت نگرفته واينها همه نظريات است و تا مدركي نباشد كه نظريات را اثبات وتاييد
    كندفايده چنداني نخواهد داشت ولي بعنوان يك جاسبي كه اجدادم در اين مرز و بوم با شادي در كنار هم شهري هايشان
    زندگي ميكردند خودم را مو ظف ديدم تا اطلاعات و دانشم را در فضاي مجازي ودر سايت خوب شما به اشتراك
    بگزارم اميد كه جرقه اي باشد براي پژوهش و تحقيقات و مطالعات در هر زمينهاي بخصوص تاريخ.با تشكر از سايت
    و مديران خوبش.يك جاسبي!

  • خیلی ممنون از این سایتتون
    من امروزدر جاسب رد پای پلنگ دیدم
    لطفا در مورد
    پلنگ در منطقه جاسب بنویسید
    تازه کفتارم دیدم
    سگم داره

  • هرگاه تمام بلایاومصائب بشررادریک جا جمع نمایند ودرمیان مردم تقسیم کنند بدبخت ترین مردم چون سهم خودراببیند ازسهم نخستین خویش راضی شده ولب ازشکایت می بندد ازطرف ابوالفضل صادقی (کروگانی)

  • باسلام ضمن تشکرازکلیه زحمت کشان ودست اندرکاران وبسایت آقایان غفاری وعبداللهی (اینجانب ابوالفضل صادقی کروگانی)کمال تشکررادارم

  • با سلام . وب سایت خوبی دارین، تبریک می گم. موضوعات بسیار متنوع و جالب، فقط بخش حیات وحش وب شما دارای اشکلات و نواقصی هست که در صورت تمایل می توانم شما را یاری دهم.

    • با سلام بر شما دوست عزیز
      وب سایت رسمی جاسبی ها همیشه از انتقادات و پیشنهادات شما سروران گرامی استقبال می کند .
      امید است در آینده شما با ارسال مطالب زیبای خودتان ما را در این زمینه یاری نمایید.
      قابل ذکر است مطالب مربوط به حیات وحش کامل نشده است و در آینده به مرور منتشر می شود.
      با تشکر
      عبدالهی

  • سلام
    خوشحال شدم
    از زحمات شما ممنونم

  • اینجانب ازتدوین کنندگان این وبسایت کمال سپاس گزاری وتشکررامی نمایم

    • با سلام خدمت دوست بزرگوارمان آقا ابوالفضل
      لطف شما باعث دلگرمی و انگیزه یبشتر در جمع ما می شود و امیدواربم به این تلاش ادامه دهیم و به هیچ وجه ناملایمات دنیا ما رو دلسرد و مایوس نکند .
      ممنون میشوبم اگر در آینده نیز شما با انتقادات و پیشنهادات حودتان ما را در این امر راهنمایی نمائید.
      با تشکر
      ادمبن جاسب

  • salam bazam mesl hamishe jalebo jazab bod ! mamnunnnn

  • salam, mamnun az zahamateton kheily alie . moafagh bashin…. ya ali

  • سلام خسته نباشید .نسبتا خوب بود .جاسب مناطق دیدنی جالب و زیارتی زیادی داره . شما برای کدوم روستا هستید؟ موفق باشید

    • با سلام دوست عزیز
      این وب سایت تازه راه اندازی شده و با کمک شما دوستان عزیز هر روز بهتر و بهتر خواهد شد اگر ما را با ارسال مطالب و عکس های زیبای خود یاری نمایید.
      از روستای واران جاسب هستم.
      باتشکر
      مدیریت سایت جاسبی ها
      محسن غفاری – علی اکبر عبدالهی

  • از شما ادمین جاسب ممنون هستیم که اینگونه با نرمی و ارامش جواب جاسب1 رو دادید.
    براتون ارزوی موفقیت بیشتر را خواهانم.
    m.a

  • فکر کنم شما جاسبی نیستین
    فقط رو کروگان مانور دادینبهتر بو ام روستا های جاسب را به ترتیب از اول بنویسید
    بیزگان نه بیجگان
    وشتگان
    وسقونقان
    هرازجان
    زر
    واران
    کروگان
    این ترتیب درست روستا های جاسب هست
    شما اصلا نمیدونید کل جاسب چند تا شهید داره
    فقط یک شهید را نوشتید
    روستای اولی بیجگان 30
    وشتگان 2

    وسقونقان5

    بقیه شون را باید بپرسین

    شما باید اطلاعاتتون برای کل جاسب باشه نه اختصاصیش
    کنید
    اطلاعاتتون را بر روز کنید
    اصلا هیاری واران سایت نداره
    فقط از کروگان یه چیز را جا انداختین اونم بقالی پرویز صادقی بود و آسیاب حقگو
    اگر خواستین اصلاعاتتون به روز بشه حتما به سایت جاسب 1 که تا چند روز آینده آماده میشه سر بزنید اون موقع میفهمید جاسب چیه و کجاسب نه اینکه جاسب را فقط رو کروگان خلاصه کنید
    شرمنده ناراحت نشید
    از باب اطلاع گفتم

    • با سلام دوست عزیز
      از اینکه ما رو مورد نقد و بررسی قرار داده اید ، تشکر و قدردانی می نمائیم .و براتون آرزوی موفقیت می کنیم.
      اما چند نکته :
      از دیر باز دغدغه ما ایجاد وب سایتی برای جاسبی های گرامی بود . مطمئن کسانی که در وب سایت جاسبی ها کار می کنند خود از تبار جاسبی ها می باشند .
      انتشار مطالب جاسب از دیگاه ما هیچ فرقی نمی کنه از کدام دهستان باشد – یادمان باشد جاسب از هفت ده تشکلیل شده است و هرکدام برای ما عزیز است .
      نکته بعدی در مورد شهدای عزیز انقلاب اسلامی ایران – معرفی شهدا در جاسب یکی از ایکون های اصلی ما در وب سایت جاسبی هاست که در طول زمان به معرفی بیشتر آنها می پردازیم – یادتان باشه این وب سایت هنوز اول راه است .
      نکته بعدی اینست که از دیدگاه ما حتی اون کسبه داخل جاسب قابل احترام می باشد و اگر لازم باشد به معرفی آنها نیز می پردازیم.و آن کسبه نیز از نظر ماقابل احترام است.
      ما برای شما ارزوی موفقیت می کنیم
      ودر انتها :ادمین جاسب در حال جمع اوری اطلاعات از اهالی جاسب در زمینه های گوناگون می باشد . و دراینده نزدیک این مطالب انتشار خواهد یافت .شما نیز می توانید با ارسال مطالب خود ما را در این زمینه یاری نمایید .
      ادمین جاسب

    • ســــــــــــــلام!!!

      خیلی ممنـــــــــــون از این مطالب و سایت بی نظیــــــــــرتون ….

      مطالبتون درباره ی حلواشکری و حلیم عالــــــــــی بود لطفـــــــــــــــا

پاسخ دهید