در شمال دليجان و در نزديكي سد ۱۵ خرداد واقع شده و شامل ۷ پارچه آبادي است كه نام جاسب را برخود دارد.
در وایبر, لاین, تانگو دنبال کنید با شماره 09216891615

دهستان جاسب یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان دلیجان استان مرکزی ایران است.

این دهستان در 15 کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان و در نزدیکی سد پانزده خرداد واقع شده و شامل ۷ پارچه آبادی است که نام جاسب را برخود دارد.
این منطقه متشکل از روستاهایی است نه چندان بزرگ. واران، هرازجان، کِروگان، وشتکان، زُر، وسقونقان و روستای بیجگان.
این ۷ آبادی در دره‌ای به طول ۵۰ کیلومتر در راستای رود ازنا قرار دارند. بزرگ‌ترین روستای منطقه کروگان و دومین روستای بزرگ بیجگان است.
تاریخچه جاسب به زمان ساسانیان باز میگردد. امروزه اکثر مردم جاسب مسلمانان شیعه هستند ولیکن بخش زیادی از مردم جاسب در قدیم مذهب بهایی داشتند.به طوری که در سال 1950 میلادی بیش از نیمی از مردم کروگان بهایی بودند.
روستای دیگری که تعدادی خانواده بهایی داشت وسقونقان بود. در ماه رمضان سال 1955 میلادی شیخ محمد تقی فلسفی که روحانی بود بزرگترین تبلیغات بر علیه بهاییان را شروع کرد.
بعد از اینکه از شاه برای ادامه سخنان ضد بهایی اجازه گرفت شروع به صحبت در مورد بهاییان در خطبه های نماز جمعه کرد. درگیریهای شدیدی بین مسلمانان و بهاییان صورت گرفت و بسیاری از بهاییان کشته شده، اموالشان از آنان گرفته شده و از پستهای دولتی منع شدند. در این زمان بسیاری از آنان برای یافتن زندگی بهتر به تهران مهاجرت کردند.
دو روستا از این منطقه هنوز به زبان راجی حرف می‌زنند.
Jasb Rural District
Village in Iran

Jasb Rural District is a rural district in the Central District of Delijan County, Markazi Province, Iran. At the 2006 census, its population was 1,373, in 552 families. The rural district has 7 villages. It is located 15 km NE of Delijan, in Iran

18 پاسخ به تاریخچه جاسب

  • سلام برشما
    دو مورد اشتباه در این نوشته دیده می شود : یکی اینکه بهائیت را بعنوان مذهب نام بردید که فرقه است نه مذهب و دست ساز انگلیسیهاست.. دوم اکثریت مردم کروگان سید بودند ونه بهائی .با اینکه بطور مثال حمام جداگانه داشتند ولی سالها باهم در صلح و صفا زندگی میکردند و احترام همدیگر را داشتند.

    • از کجا فهمیدی بهاییت کار انگلیس است! ولی اینکه فهمیدی انگلیس در ادیان دست می برد حوب است

      • با سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی:
        ارتباط بهائیت با استعمار انگلیس مورد اجماع و توافق غالب مورخان و سیاست دانان معاصر است. بهائیان همواره از خط‌‌مشی سیاسی انگلیس پیروی کرده‌اند. [۱] از بهائیت به عنوان بنگاه جاسوسی این کشور یاد می‌کنند. [۲]روابط سران فرقه بهائیت با انگلیس در طول تاریخ به ویژه اعطای لقب «سر» و نشان شوالیه از سوی ملکه انگلستان به عباس افندی آشکار می‌گردد.[۳]. با سقوط حکومت تزاری روس‌ها، حمایت‌ آنان از بهائیت خاتمه یافت و در این اوضاع انگلستان جای روسیه را گرفت. حمایت‌های وافر انگلیسی‌ها از شخص بهاء، تمایلات غرب‌گرایانه وی را تقویت کرد و بدین ترتیب پیوند محکمی میان وی و دولت استعمار انگلیس برقرار شد. [۴] آغاز ارتباط انگلستان با بهائیت به دورانی باز‌می‌گردد که بهاء از سوی ناصر‌الدین شاه در عراق تبعید بود، کنسول انگلیس در عراق باب مراوده را با وی گشود و به وی پیشنهاد تابعیت انگلیس را داد.
        انگلیس در ایران مراکزی هم چون کمپانی نفت جنوب، پلیس جنوب، بانک شاهنشاهی و … را در سیطره استعماری خود درآورده بودند، انگلیسی‌ها در این مراکز تعامل هماهنگ شده‌ای را با بهائیان داشتند و در واقع این بهائیان بودند که مسیر سلطه انگلیسی را هموار می‌کردند. [۵] از سوی دیگر بهائیان در بسیاری از موارد برای حفظ جان خود از گزند مخالفان در کنسول گری‌ها و تلگراف خانه‌های انگلیس پناه می‌گرفتند[۶]
        از جمله مکان‌هایی که انگلیس اجازه نفوذ به بهائیان اعطا کرده است رسانه‌ها و بنگاه‌های خبری انگلیسی هم چون بی‌بی‌سی می‌باشد به عنوان نمونه حسن موقر بالیوزی در خلال سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۸۰ میلادی به عنوان اولین مدیر بخش فارسی رادیو لندن مشغول به کار شد.
        درجریان استثمار نفتی ایران و به ‌وجود آمدن شرکت نفت انگلیس و ایران(B.P) چهره‌های بهایی هم چون فواد روحانی، مسعود‌روحانی و هوشنگ فرخان حضور داشتند. هم‌چنین بعد از سلطه مجدد شرکت نفت انگلیس و ایران و سایر شرکت‌های نفتی غربی در قالب عنوان «کنسرسیوم» پس از کودتای ۲۸ مرداد، فعالیت بهائیان دیگری چون امیرعباس هویدا صورت می‌پذیرد. [۷]
        پی نوشت ها :
        [۱] (خاطرات سیاسی سرآرتورهاردینگ، ترجمه جواد شیخ‌الاسلامی، نشر تکامل ، تهران ، ۱۳۷۴ ،ص ۱۰۲
        [۲] ر.ک وزیر خاکستری، بازشناسی نقش داریوش همایون در حاکمیت پهلوی دوم، صفاءالدین تبرائیان، موسسه مطالعه تاریخ معاصر ایران، تهران، ۱۳۸۳، ص ۱۱۲
        [۳] ر.ک شرح حال رجال ایران، مهدی بامداد، ج۲،بی نا ،‌تهران ، ۱۳۶۲، ص ۲۰۱
        [۴] ر.ک امیر‌کبیر و ایران، محمود محمودی، نشر بنگاه آذر، تهران، ۱۳۲۳، ص ۲۵۶
        [۵] (ایرانیان در میان انگلیسی‌ها، کریم امامی، بی نا ،‌تهران ، ۱۳۶۱، ص ۲۸۵
        [۶] (منبع پیشین، ص ۲۸۶
        [۷] (دیپلمات‌ها و کنسول‌های ایران و انگلیس، لویی رابینو، ترجمه غلامحسین میرزا صالح، نشر تاریخ ایران، تهران ، ۱۳۷۴، ص ۱۵۹
        با تشکر
        ادمین جاسب

  • بزارید تحقیقات جامعی صورت بگیره بعد منتشر کنید

  • این چیزا را در سایتتون نزارید لطف میکنید
    سایتتون جالبه

  • موسسه خیریه معراج امام حسن مجتبی (ع) با مشارکت شهرداری منطقه 20(شهرری) به مناسبت هفته سلامت اقدام به برپایی نمایشگاه با عنوان (((سلام سلامتی ))) در فرهنگسرای ولای شهرری نموده است .

    بنا به گزارش محمد طاهری {جاسبی} مسئول روابط عمومی موسسه خیریه ، در این نمایشگاه که از روز سه شنبه 1/2/1394لغایت روز دوشنبه 7/2/1394 در فرهنگسرای ولای شهرری برگزار می شود ، تعدادی از پزشکان و متخصصین خیر اقدام به ویزیت رایگان بیماران می نمایند.

    مکان: شهرری- میدان نماز- فرهنگسرای ولا
    زمان: صبحها ساعت 11-8 عصرها : 20-17
    همراه داشتن دفترچه بیمه الزامی است./.

  • باسلام.

    به زودی تاریخچه اصلی پیدایش جاسب خصوصا روستای زر و دانشمندان نامی آنجا را ارسال خواهم کرد./.

  • سلام
    به گفته خودتان نیمی از کروگان و چند خانوار از وسقونقان، از مجموعه هفت آبادی جاسب، بهایی بوده اند.
    بنابراین جمله (بخش زیادی از مردم جاسب در قدیم مذهب بهایی داشتند) اشتباه و شایسته است که جمله مورد نظر اصلاح گردد.

  • سلام کروگان فقط یکی از هفت روستا که ان هم تعدادی اندک بهایی داشته که سالها قبل از آن روستا رفتن.روستا هرازجان مردمی با ایمان دارد که اکثریت سید میباشند

    • با سلام خدمت شما علی آقا عزیز
      بله من امسال در ایام محرم هرازجانی های گرامی رو دیدم که در روز عاشورا با شال های سبز رنگ که بر روی دوش خودشان گذاشته بودند بسمت امامزاده حمزه در حرکت بودند . البته تو همین سایت هم از دسته هرازجانی های عزیز عکس هایی منتشر کردم.
      باتشکر از پیغام شما، ما با اجازه شما آن را انتشار می دهیم.
      ادمین سایت رسمی جاسب

  • اولا که سلام
    دوما بیزگان نه و بیجگان
    تصحیحش کنین
    به غیرت جاسبی ها بر می خوره

پاسخ دهید